DTC – přímé řízení točivého momentu

Naše řešení se stává standardem

Přímé řízení točivého momentu (DTC) je revoluční metoda řízení střídavých pohonů, která umožňuje přesně ovládat rychlost motoru a jeho točivý moment i bez zpětné otáčkové vazby (čidla otáček na hřídeli motoru), a to až k úrovni nulové rychlosti. Přesné řízení DTC v otevřené regulační smyčce bylo umožněno přínosem firmy ABB v rámci výzkumu nových technologií řízení motorů, a využitím např. velmi rychlých signálových procesorů, optických vláken pro přenos dat i uvnitř měničů a aplikačně specifických integrovaných obvodů ASIC.

Vysoká rychlost regulace spínání měniče

Při přímém řízení točivého momentu DTC jsou primárními veličinami magnetický tok ve statoru a točivý moment. O jejich stavu je třeba mít přesnou informaci a proto se výpočty na velmi pokročilém modelu motoru obnovují 40 000 krát za sekundu použitím vysokorychlostního digitálního signálního procesoru. Na základě těchto výpočtů a srovnání skutečných a žádaných hodnot se každé sepnutí výkonových prvků měniče stanovuje samostatně. To znamená, že pohon má vždy optimální kombinaci přepínání a může bezprostředně reagovat na dynamické změny, jako jsou např. momentové rázy v připojené zátěži nebo výpadky v napájení.

Eliminace výpadků pohonu

Přímé řízení točivého momentu DTC ovládá točivý moment a proud motoru bezprostředně, takže limitní hodnoty měničů nejsou překročeny ani v případech velmi vysokých hodnot zrychlení nebo zpomalení. Tím se vylučují nežádoucí výpadky zařízení, které mohou být problémem u standardních střídavých pohonů.

Nižší hluk motoru

Protože u řízení DTC není pevná struktura spínání měniče, nevyskytují se ve spektru hluku motoru vysoké špičky, které vytvářejí ostrý kvílivý zvuk pohonů s klasickou tj.pulzně šířkovou modulací. Hluk motoru, napájeného z měniče s přímým řízením momentu má charakter „bílého šumu“, který je méně nepříjemný, má nižší hlukovou hladinu a lze jej účinněji tlumit.

Řízení točivého momentu v otevřené regulační smyčce

Na základě velmi rychlého a přesného řízení točivého momentu je možné minimalizovat regulační odchylky při skokových změnách zátěže. Pohony DTC vykazují rovněž přesnější linearitu v celém rozsahu rychlostí, důležitou např.u navíječek papíru, kde se vyžaduje konzistentní a přesné otáčení navíjecího bubnu. Použitím pohonu DTC s otevřenou regulační smyčkou je nyní možné snadno realizovat požadavky na vysoký rozběhový moment a na řízení rychlosti i v nízkých otáčkách také u takových aplikací, jako jsou vytlačovací stroje (extrudéry) nebo rotační pece.